2023年2月2日、あうるすぽっとにて木ノ下歌舞伎『桜姫東文章』を観劇(3時間10分、休憩込み)。歌舞伎を原作とした芝居でした。以下、ネタバレ注意です。
木ノ下歌舞伎を観るのは初めてでした。木ノ下歌舞伎が毎回そうなのかは分かりませんが、今回の上演は、出演者の一人の言葉を借りれば、リアリズム演劇の対極に位置し、ブレヒト的な演出でした。最初は戸惑いましたが、筋書きはシェイクスピア作品を思わせるところがあって面白かったです。桜姫とその子供の境遇は『ペリクリーズ』などのロマンス劇のようで、権助の悪役ぶりと成り上がり精神はリチャード三世のようでした。歌舞伎とシェイクスピアは似ているところがあるとよく言われますが、筋書きにおいても類似点を見つけることができて興味深いと思ったので、歌舞伎の『桜姫東文章』も機会があれば観てみたいと思いました。
(Caution: contains a spoiler.)
On 2 February 2023, I saw and heard Sakurahime Azuma Bunsho at Owlspot Theatre in Tokyo. It is a new play based on kabuki. According to one of the actors, the production has Brecht-like direction. At first, I got confused by the mixture of kabuki and Brecht, but then I found the production interesting because the plot reminded me of some of Shakespeare's plays. For example, the heroine's and her baby's situations are similar to those of characters in the romances such as Pericles, and the protagonist's characteristics such as villainy and ambition are similar to those of Richard in Richard III. It is often said that kabuki and Shakespeare's plays are somewhat close to each other, and indeed I found some similarities this time. I want to experience the kabuki version of Sakurahime Azuma Bunsho someday in the future.