2024年2月27日、ザ・スズナリにて『道化恐怖症』を観劇(1時間30分、休憩なし)。第1回下北沢国際人形劇祭参加作品で、イギリスのOpposable Thumb Theatreによる人形劇でした。
ポコという人形に支配される二人の道化についての芝居でした。それなので人形が登場し、当然人形劇と言えるのですが、二人の道化がまるで人形であるかのように操られる場面も、またある種の人形劇のように見えて興味深かったです。道化役の役者は身体の使い方が上手く、マリオネットのように見えました(ちなみに、ポコはパペットタイプの人形でした)。
舞台セットや小道具は段ボールでできていて、ドアや銃やチェーンソーはそのままでは本物らしく見えないのですが、観客の想像力によって補われていました。と言っても、観客の想像力に頼りきるのではなく、ドアの開閉やチェーンソーの効果音に合わせて、役者が上手に動いていたので、自然とそう見えたという感じがしました。
英語上演でしたが、人形ありパントマイムありで視覚的に楽しめたので、言葉の壁を超えた芝居だと思いました。面白かったです。
On 27 February 2024, I saw and heard a puppet show at The Suzunari in Tokyo. It was performed by Opposable Thumb Theatre from England, participating Shimokitazawa International Puppet Festival.
It was a play about two clowns who were controlled by a puppet. Then it was of course a puppet show, but I could perceive another level of a puppet show, because the manipulated clowns moved their limbs as if they were marionettes.
Props, such as a door, a gun, a chainsaw and so on, were made by cardboards, but they looked real by audiences' imagination. It doesn't mean the actors asked audiences to use their imagination. Rather, the actors evoked audiences' imagination, by acting well to the sound effects of opening and closing a door and using a chainsaw.
It was performed in English, but there wasn't the language barrier. It was visually enjoyable by the puppet and the clowns' pantomime.
(開演前の様子です。)