2024年5月11日、本多劇場にて『二人の主人を一度に持つと』を観劇(2時間25分、休憩込み)。ゴルドーニの喜劇です。
登場人物間の勘違いあり、男装ありで、個人的に好みのプロットでした。というのは、シェイクスピアの『間違いの喜劇』や『十二夜』が好きで、それらと似た点が見られたからです。
二人の主人に仕える召使い・トゥルッファルディーノは、どちらの主人の命令かをよく取り違え、混乱します。主人たちは、彼がもう一人にも仕えていることを知らないので、相手側にもう一人召使いがいると思っていて、勘違いが起こります。観客は事情を知っているので、情報量において優位に立つことができ、面白かったです。このような、召使いのドタバタが引き起こす面白さは、『間違いの喜劇』と似ていると思いました。
ヒロインの一人であるベアトリーチェは、恋人の後を追うため、男装してヴェネツィアへやって来ます。ベアトリーチェを見ていると、『ヴェローナの二紳士』のジュリアや、『ヴェニスの商人』のジェシカ(こちらは駆け落ちですが)を思い出しました。また、恋人が命を落としたと勘違いをし、男装を忘れるほど嘆き悲しむ姿は、『シンベリン』のイモージェンや『お気に召すまま』のロザリンドのようでした。さらに、決闘になりかけるも実は女性なので戦えないという場面は、『十二夜』のヴァイオラを想起させるものでした。
ここまでプロットについて書きましたが、それではどの劇団やプロダクションが上演しても同じ感想しか持たないのかと自分で突っ込みたくなるので、この上演ならではのポイントも書きます。古典的な衣装やヘアメイクや音楽が印象的だったのですが、その中でも衣装の色が良いと思いました。白を基調とした衣装の中で、家族同士には同じ色の装飾が使われていました。登場人物の関係が分かりやすく、並んだ時にきれいに見えるのも良かったです。また、トゥルッファルディーノの衣装には、他の登場人物の装飾の色である赤、青、黄、緑のカラフルな模様がありました。コンメディア・デッラルテのアルレッキーノらしく、登場人物間を行き来する身軽さが視覚的に表現されていたと思います。
台本の段階でも、演出の段階でも、好きだと思う上演でした。
(Caution: contains a spoiler.)
On 11 May 2024, I saw and heard Il servitore di due padroni by Carlo Goldoni at Honda Theater in Tokyo.
It included misunderstandings among characters and disguise, so I liked the plot, for I like such plays by Shakespeare, such as A Comedy of Errors and Twelfth Night.
Truffaldino, who serves two masters, often mistakes orders by a master for ones by the other master. Each master doesn't know that he has another master, so there's confusion. Unlike characters on stage, audiences know why there's confusion, so the advantage makes the play funny. I think such a comedy is similar to A Comedy of Errors.
One of the heroines, Beatrice, disguises as a man and comes to Venice to follow her lover. This plot reminds me of Julia in The Two Gentlemen of Verona and Jessica in The Merchant of Venice (Jessica's disguise is for eloping, though). Also, when she mistakenly thinks her lover died and grieves, she looks like Imogen in Cymbeline and Rosalind in As You Like It. In addition, when Beatrice hesitates to fight because she is a woman, the scene is similar to that of Viola and Sir Andrew in Twelfth Night.
I liked the plot, but I also liked the direction in this production. Among classical costumes, makeup, and music, I thought their costumes were interesting. They were in white, but each character had coloured decorations. Family members had the same colour for their decorations, so it was visually understandable. Truffaldino had colourful patches, including other characters' colours. As he was commedia dell'arte's Arlecchino, he was a catalyst indeed but also looked so because of the colours of his costume.
I liked both of the plot and the direction.