2024年8月3日、サンシャイン劇場にて『無伴奏ソナタ』を観劇(2時間30分、休憩込み)。オースン・スコット・カードの小説をもとに舞台化され、それが今回初めてミュージカル化されたものでした。以下、ネタバレ注意です。
まず、役と役者の関係が興味深いと思いました。主人公のクリスチャンは、音楽の天才として見出され、作曲家としての役割が与えられます(作中では「メイカー」と呼ばれる役割でした)。そして、メイカーの行動を監視する「ウォッチャー」という役割が登場します。ウォッチャーはクリスチャンの人生を大きく変えるので、敵役のような存在にも見えるのですが、実はウォッチャーはかつてメイカーであったこと、従ってクリスチャンの気持ちも分かっていたことが、作品の終盤で明かされます。今回ウォッチャーを演じた役者は、以前ストレートプレイとして同作品が上演された時に、クリスチャンを演じていたそうです。ウォッチャーとメイカーの心理的な繋がりを、台詞以外に醸し出されるところでも感じ取ることができたのですが、それはクリスチャンを演じたことのある役者がウォッチャーを演じたからかもしれない、と今になって思います。
次に、音楽が良かったです。今回のミュージカルは、既に小説として、それからストレートプレイとして、存在していたもののミュージカル化でした。それなので、はじめからミュージカルとして作られるよりも、作品づくりが難しいものだったと想像します。それを成し遂げた作曲家や演出家に感銘を受けました。
ストレートプレイ版は観たことがないのですが、いつか再演されたら、そちらも観劇して比較することができればと思います。
(Caution: contains a spoiler.)
On 3 August 2024, I saw and heard Unaccompanied Sonata at Sunshine Theatre in Tokyo. It was a musical based on a novel by Orson Scott Card.
The protagonist works as a composer (it is called "Maker" in the story). There is a character called "Watcher" and he monitors what Makers do. The Watcher looks like an antagonist, but at the end of the story, it is revealed that the Watcher was a Maker once so he understands the Maker's feelings. Actually, the actor who played the Watcher this time played the protagonist, a Maker, in the past productions in 2012, 2014, and 2018. Then I thought the actor understood both of the characters just like the Watcher understood the Maker.
Also, I liked the music in the musical. When performed before, it was not a musical but a straight play. This time, it became a musical for the first time. I imagine it would be more difficult to include some music and songs into the play which was already established than to make a musical from the ground up. I admire the composer and the director who did this well.
I'd like to see the musical again, and I'd like to experience the non-musical version too if there is a chance.