Skip to main content

ハムレット@世田谷パブリックシアター

2023年3月8日、世田谷パブリックシアターにて『ハムレット』を観劇(3時間30分、休憩込み)。以下、ネタバレ注意です。
野村萬斎演出のシェイクスピアというだけあり、和と洋の混在が興味深い上演でした。衣装や音響効果は和風、キリスト教の描写(祈禱書や祈り)は洋風でした。場面で言うと、劇中劇は浄瑠璃や歌舞伎を思わせるところがあり、ハムレットとレアーティーズが剣を交える場面は西洋のそれに見えました。
劇中劇と言えば、旅役者の都での評判について変更がなされていました。シェイクスピアの原作では、少年劇団に人気を奪われていると説明がなされ、これは当時のロンドンの劇壇を描写しているのですが、今回の上演では、疫病のせいで都の劇場が閉鎖され地方巡業に出たという設定になっていて、現代の劇壇の事情が反映されていました(必ずしもロックダウン=地方巡業とはなりませんが、疫病のせいで上演中止になるということは3年前から経験してきたことなので、観客にとっては時事問題として聞こえます)。昨年ロンドンのサム・ワナメイカー・プレイハウスでHamletを観劇した際にも書きましたが、原作からの逸脱を批判するのではなく、当時の観客に馴染みのある描写が原作でなされているのなら、現代の観客に合わせて現代の上演をつくることも一つの演出として受け入れたいと思います。

(Caution: contains a spoiler.)
On 8 March 2023, I saw and heard Hamlet by William Shakespeare at Setagaya Public Theatre in Tokyo.
It was directed by Mansai Nomura, a famous Kyogen actor. Then, the production had a mixture of Japanese elements and Western elements. Costumes and sound effects looked and sounded Japanese, but Christian elements were Western. The play-within-a-play was in accordance with Japanese traditional performance, such as puppet theatre and Kabuki. On the other hand, the scene when Hamlet and Laertes fought with swords looked like Western sword-fighting. 
Speaking of the play-within-a-play, the reputation of travelling players was changed in this production. In Shakespeare's original, Rosencrantz says they are struggling because a children's company is becoming popular, which is reflecting a fact in London in Shakespeare's time. In this production, however, there was no mention on children's company, and instead, there was an explanation that the players had difficult time during a pandemic, which was reflecting our modern world. This change reminded me of when I saw Hamlet at Sam Wanamaker Playhouse in London last year. I'd like to accept the change rather than casting a question on its authenticity, because I think it is plausible to include modern (or Japanese) elements in a production when Shakespeare's original reflects something well-known by his contemporary audiences.



Popular posts from this blog

マクベス@彩の国さいたま芸術劇場大ホール

2025年5月17日、彩の国さいたま芸術劇場大ホールにて『マクベス』を観劇(3時間5分、休憩込み)。 『マクベス』は観劇する機会が多い作品です。それなので、これまでに観た上演と似ているところに対しても、異なるところに対しても、その理由や効果を考えることができて面白いです。 今回の上演で、過去に観た上演と似ていると思ったところは、最初に登場した魔女が人間の首を持っていたところです。これは2022年にストラットフォード・アポン・エイヴォンの The Attic Theatreで観た上演 を思い出させるものでした。どちらの上演も、魔女は亡骸が好きということを表す演出だったと思います。人の生死や運命を操る魔女らしいと思いました。 過去の上演と異なると思ったところは(というより、これまでの上演では気に留めていなかったけれど今回ハッとしたところです)、ダンカンとマクベスの関係性です。今回の上演では、第一幕で戦場から戻ったマクベスを迎えるダンカンが印象的でした。身内として、マクベスの無事に心からほっとしたように彼を抱き締めていました。ダンカンがマクベスを信頼していたことは台詞に書かれていますが、演技にもにじみ出ていたので、その後でマクベスが裏切ることを思うと胸が痛くなりました。 今年は『マクベス』の上演が豊富な年です。色々観て比較できると楽しいです。 On 17 May 2025, I saw and heard Macbeth by William Shakespeare at Saitama Arts Theater in Saitama. There are a lot of chances to see Macbeth in Japan and in the UK (and in other countries too). Then, I can compare and if there are similarities and differences, I can think about reasons and effects for them. (1) Similarity: In this production, the Witches had a head of the dead at the beginning of the play. This remi...

陽気な幽霊@シアタークリエ

2025年5月10日、シアタークリエにて『陽気な幽霊』を観劇(3時間、休憩込み)。 嚙み合わない会話や嫉妬によって笑える喜劇でしたが、終わり方はしっとりとしたものでした。二人の妻の霊を見送ったチャールズが、寂しそうで、でも解放されたようにも見え、印象的でした。この場面が特に心に残ったのは何故か思い返してみると、2021年にロンドンの Harold Pinter Theatreで観た上演 では、この場面がカットされていたからだと思います。その上演では、エルヴィラの霊をあの世に戻すことができず、ルースの霊まで呼び出してしまった、というところで終わっていたと思います。記憶が曖昧な部分もありますが、当時の観劇ノートを見返すと、マダム・アーカティの失敗が観客の笑いを誘って幕、と書いてあり、上演時間も40分ほど差があるので、そうだったはずです。『陽気な幽霊』を観るのはその時が初めてだったので、そのような終わり方をするものだと思い込んでいました。それなので、今回初めて観た最後の場面が、特に印象に残ったのだと思います。 笑いと感動の両方を楽しめた舞台、観ることができて良かったです。 On 10 May 2025, I saw and heard Blithe Spirit by Noël Coward at Theatre Creation in Tokyo.  The play, full of misunderstandings and jealous, was a hilarious comedy. However, the very last scene was a touching one. When the wives' spirits had gone, Charles looked sad but a little relieved. I wondered why this scene was especially touching for me, and I realised the past production that I saw at Harold Pinter Theatre in London (2021) didn't include this scene so it was fresh for me this time. In ...

自己紹介 / Introducing myself

このブログを見てくれてありがとうございます。Rena Endoです。日本に住みながら、イギリスの大学院の博士課程(ディスタンスラーニングコース)に所属しています。 It's Rena Endo, living in Japan but attending a British university by distance learning. Research / Activity イギリス演劇を研究する大学院生・大学講師として、劇場と教室を繋ぐ存在になりたいです。その目標のための、学会発表や論文投稿、劇場でのレクチャーについて、お知らせや報告をしていきます。 I'm a PhD student studying the English drama and a Japanese theatre industry, and my ambition is to be active at a classroom and at a theatre; I encourage students to enjoy stage productions (in addition to studying by turning a page), and I give academic (but not-too-formal) lectures to theatre enthusiasts at a theatre. I write about such activities in this blog. Theatre イギリス演劇以外にも、色々なジャンルの舞台芸術を鑑賞することが好きです。観劇の感想を投稿していきます。日本語と英語の両方で書いていくので、英語圏の友人にも読んでもらえたら嬉しいです。日本にはこんな舞台作品があるんだよ!と伝えたいです。 I enjoy seeing various kinds of theatre productions. When I see a performance, I write about what I see and how I think about it. The posts are written both in Japanese and in English, so I'll be happy if English-...