2023年8月7日、PARCO劇場にて『桜の園』を観劇(3時間、休憩込み)。以下、ネタバレ注意です。
イギリスの演出家、ショーン・ホームズによる演出でした。彼の演出作品は、イギリスで『十二夜』(2021年、グローブ座)、『ハムレット』(2022年、サム・ワナメイカー・プレイハウス)、『テンペスト』(2022年、グローブ座)を観ていたので、また彼の演出作品を観られるのを楽しみにしていました。
今回の『桜の園』の演出で興味深いと思ったのは、第2幕の野外の場面が、プールサイドのようになっていたことです。ビニールプールに水が張られ(シャルロッタはプールの中でキュウリをかじっていました!)、その脇にはパラソルやビーチチェアが置かれていました。この演出は、ホームズによる他の作品の上演を想起させるものでした。『ハムレット』でも舞台上にプールがあり、水が死の象徴として使われていましたし、『テンペスト』ではプールは出てこなかったものの、登場人物がアロハシャツを着ていたりして常夏の海辺を思わせる演出でした。ホームズは水辺が好きなのかな、と思いつつ、水のイメージが強い『十二夜』でそのような演出がなかったのは何故なのか、気になりました。
同じ演出家による複数の作品を比較してみると面白いので、また日本で、あるいはイギリスで、ショーン・ホームズの演出作品を観てみたいです。
(Caution: contains a spoiler.)
On 7 August 2023, I saw and heard The Cherry Orchard by Anton Chekhov at Parco Theater in Tokyo.
It was directed by Sean Holmes, a British director. I saw his productions when I was in England: Twelfth Night (2021 at Shakespeare's Globe), Hamlet (2022 at Sam Wanamaker Playhouse), and The Tempest (2022 at Shakespeare's Globe). I was glad to see his production again, in Japan this time.
In his production of The Cherry Orchard, a pool, a beach umbrella and beach chairs were brought on stage in Act 2. This reminded me of his past productions. For example, Hamlet also had a pool on stage, symbolising death. In The Tempest, many of the scenes were turned into somewhere in a tropical beachside. Then, I wonder if he likes waterside.
It is interesting to compare several productions by one director, so I want to see his productions again, perhaps in Japan, or hopefully in England.